donderdag 8 januari 2015

School

Dat Thomas naar school gaat, betekent niet dat ik er vanaf ben als ik hem breng en haal.
Er komt wel wat meer bij kijken.

Sowieso natuurlijk de zogenaamde 10-minuten gesprekken.
Meestal twee keer per jaar mag je als ouder 10 minuten met de juf(fen) praten.
Of meester natuurlijk.
Maar in ons geval juffen.
En in ons geval waren de gesprekken ook langer dan 10 minuten.
Ongeveer drie kwartier bijvoorbeeld.
Dat krijg je nu eenmaal met jongetjes die veel fantasie hebben en alles doen wat er van ze gevraagd wordt. Door klasgenoten wel te verstaan.

En in ons geval is er standaard aan het begin van het schooljaar een informatie avond. Gewoon om elkaar als ouders even te zien. Welke ouder hoort bij welk kind.
Maar ook vertellen de leerkrachten hoe het jaar een beetje zal verlopen.
Voor ouders die hun derde kind in die bepaalde groep hebben, zal dat niet heel verrassend zijn. Tot nu toe is alles voor ons nog nieuw.

Maar dan heb je ook nog de schoonmaak-avonden.
Meestal ook twee keer per jaar.
En dit is vrijwillig.
Wat er eigenlijk op neer komt dat er altijd dezelfde moeders (en een enkele vader) zijn.

Zelf zorg ik er voor dat ik er bij ben op alle bovenstaande avonden.
Mijn idee erachter is namelijk dat de eerste twee avonden een stukje interesse naar je kind toe zijn.
In het laatste geval vind ik het een stukje waardering naar de leerkracht.
Ik verbaas me dan ook dat er ouders zijn die het allemaal maar onzin vinden en ook niet komen op een informatie-avond of nooit helpen schoonmaken.
En natuurlijk, ik hang ook liever op de bank. Ondanks mijn goede voornemens.
Maar uiteindelijk vind ik het altijd heel gezellig om ook op een vrijere manier met de juf te kletsen. Of om andere ouders wat beter te leren kennen.
Meestal blijken ze toch in grote lijnen dezelfde zorgen te hebben als ik.
En dat is best fijn om te horen.
Of je hoort nog eens wat kattekwaad van je eigen kind.
Want ja, jongens vertellen maar bitter weinig thuis!

En wat te denken van alle feestdagen. Kerst en Pasen bijvoorbeeld. Meestal mogen we dan ook weer op komen draven. Wat we als ouder natuurlijk met alle liefde doen!

Naast alle bovenstaande activiteiten, pluis ik sinds dit jaar ook luizen.
Bij het idee kreeg ik al jeuk.
In de praktijk valt het gelukkig reuze mee tot nu toe.

En deze week woonde ik "mijn" eerste vergadering bij van de ouderraad. (OR)
Voor sinterklaas had ik al wat geholpen.
Zo mocht ik zwarte piet schminken en de hele dag als fotograaf mee.
Het zijn van die kleine dingen die er even bij komen.
Ik vind het niet erg. Ik vind het zelfs wel gezellig!
En het is fijn dat mijn kleine beetje hulp ook gewaardeerd wordt! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten