zaterdag 30 mei 2015

Grote wereld

Nu Thomas officieel alle letters kan lezen, gaat er weer een heel nieuwe wereld voor hem open!
Daarmee ook voor mij...

Net als het hele ouderschap is ook dit iets wat je van te voren niet kunt voorstellen.
Iedereen die al kinderen (of in ieder geval 1) in groep 3 heeft gehad, weet je te vertellen dat met kerst je kind serieus kan lezen.
Dat lijkt ten eerste mijlenver weg. Ten tweede kun je je niet voorstellen dat dat hakken en plakken wat je in de herfst nog hoort, met kerst weg zal zijn!
En toch is het waar!!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zo zullen er ook kinderen zijn die in de herfst al moeiteloos kunnen lezen.
Maar over het algemeen lezen de meeste kinderen met kerst jou voor!

Zo zaten wij in de kerstvakantie natuurlijk lang in de auto naar onze vakantiebestemming, Zwitserland. Op de terugreis las Thomas de meeste borden langs de kant van de weg voor.
En dat zijn er nogal wat op die 1100 kilometer!

Ook op de televisie begon hij te lezen wat er stond. Heel grappig, hoe hij langzaam leest naar welk filmpje hij kijkt, terwijl de tune het al 4x verraden heeft! 
Zelfs de ondertiteling kan Thomas mee lezen, als het niet te snel gaat!
Ik kan me er nog dagelijks over verwonderen!

Boekjes voorlezen, het is bijna niet meer nodig, Thomas heeft ze al uit!
Als ik dat niet geloof en vraag waar het over gaat, vertelt hij me tot in detail waar het over ging. En het blijkt te kloppen, tot het laatste woord!
Weer sta ik perplex!

Alles wat los en vast zit wordt ondertussen gelezen!
Toen Thomas vorige week zelf een beker melk zou pakken waarschuwde ik hem dat het pak erg vol zat en hij voorzichtig moest zijn.
Thomas zijn antwoord: Maar mam, er staat op dat hij halfvol is!

Hoe heerlijk (en eerlijk!) is dat!
Ik hou ervan!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten