zondag 17 mei 2015

Schoolkeuze

Volgens mij ging je vroeger gewoon naar de school die het meest in de buurt was.
Tegenwoordig ligt dat iets complexer...

Er zijn natuurlijk heel veel scholen, en de lat ligt voor elke school heel hoog.
Als je op de websites kijkt zie je vooral reclame achtige teksten.

Wij hebben de keuze bijna 4 jaar geleden alweer, voor het eerst gemaakt.
Het ging nu nog maar om een basisschool. Een middelbare school schijnt nog veel ingewikkelder te zijn!!
En ik vond dit al lastig!

Natuurlijk was het pest-protocol (zo heet dat tegenwoordig...) voor mij heel belangrijk.
En normen en waarden vonden we allebei heel belangrijk.
Voor manlief was een goede basis gewoon heel belangrijk. Stabiel en rustig.
Met deze ideeën gingen we op zoek.

Welke scholen we niks vonden hadden we snel duidelijk. We waren het gelukkig ook altijd eens hierover.
De school waar we toen voor kozen was dichtbij en niet te groot.
Maar daar werden ineens 30 leerlingen vanaf gehaald. En niemand die ons kon vertellen waarom...
Dat voelde niet goed...
Er was nog 1 school voor ons als optie. Maar die was groot. En het was een christelijke school. Voor mij geen enkel probleem, maar omdat manlief hier niet groot mee is geworden, wilde ik perse samen gaan kijken.

We waren nog niet eens binnen toen we beide tegen elkaar zeiden: Deze school moet het worden!! Geen twijfel mogelijk!
Dat de school groot is, dat merk je binnen niet. Dat de school christelijk is, is voor de normen en waarden alleen maar fijn. Er zijn kinderen met verschillende geloofsovertuigingen. Er wordt voor niemand een uitzondering gemaakt.

Thomas gaat nu bijna 3 jaar naar deze school, en we hebben er nog geen moment spijt van gehad!

Nu Roan 3 jaar geweest is, hoeven we de keuze niet weer overnieuw te maken gelukkig.
Hij gaat natuurlijk gewoon naar dezelfde school als Thomas ook.
Ik kan me er nu al op verheugen.
Een dagje voor mezelf! Doen wat ik wil. Schoon kunnen maken, zonder dat ik achter me opnieuw moet beginnen. Boodschappen doen zonder dat ik een jengelend kind achter me aan trek...

Is het al zover?!

Hoe ging dat bij jullie, en welke dingen vonden jullie belangrijk voor een school?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten